Tuesday, February 12, 2008

Susah untuk bincangkan hal kebebasan

Perkara: tiada seorang pun umat manusia di muka bumi ini suka dipersoalkan kesalahannya, dapat menerima kritikan & teguran secara bulat2 walaupun kita beria-ia menegaskan kita mampu berfikiran terbuka.

Permasalahannya: kita sering mengagung-agungkan kebebasan. Kebebasan untuk bersuara, kebebasan untuk melakukan dosa, kebebasan untuk tidak dipersoalkan tentang agama, kebebasan untuk terus-menerus tersesat….

Persoalannya: bukankah kebebasan itu milik semua orang? Itu termasuk juga kebebasan bagi yg mahu mempersoalkan, mahu menegur, mahu membetulkan, mahu mengingatkan, mungkin bukan saja kepada yg telah pun tersesat, tapi kepada diri sendiri. Kerana dalam dunia yg serba fana ini, segalanya adalah keliru, mungkin pada kau, aku yg sesat….

Kesimpulannya: apalah salahnya untuk kita saling memberi ingatan? Itu tanggungjawab bersama. Tanggungjawab duniawi kan? Kalau tiada seorang pun yg diberikan kebebasan untuk memegang watak mencuit itu, semuanya akan terus hanyut, tiada lagi pegangan selain kononnya kebebasan. Paling takut mungkin nanti Allah tarik semula syurga yg dijanjikan hanya kerana kita tetapkan peraturan bahawa saling memberi ingatan itu adalah perkara yg menyekat kebebasan. Penting lagikah kebebasan ketika itu?